woensdag 8 mei 2013

De sleutel tot een goede relatie; communicatie

Relaties heb je in allerlei soorten; een relatie met je partner, een vriend of vriendin, of een zakelijke relatie. Maar ook de relaties met je ouders en je familie, je klasgenoten en de docenten op school.

In mijn ogen is iedere relatie hetzelfde, alleen is het gebaseerd op een andere basis.
Er zijn veel dingen om relatie succesvol te maken, maar nu wil ik het hebben over één van de belangrijkste dingen in een relatie, namelijk; communicatie.

Wanneer je bijvoorbeeld ruzie met iemand hebt, is het heel belangrijk dat je dit oplost. Wanneer je bijvoorbeeld ruzie hebt met je ouders, is het belangrijk dat je dit oplost, nog voor dat jullie gaan slapen. Wees open tegen elkaar, zeg wat je denkt, wees eerlijk en vertel wat je dwars zit.

Problemen in een relatie starten wanneer je dingen voor jezelf gaat houden. Stel je voor; je vriendje doet iets wat jou irriteert, of boos maakt (hij zit bijvoorbeeld altijd op zijn mobiel als hij bij jou is). Jij vertelt het hem niet en accepteert het min of meer. Maar, omdat hij niet weet dat het jouw irriteert, doet hij het telkens weer, en is zich van geen kwaad bewust. Ondertussen krop jij je gevoelens op, waardoor het je nog meer gaat irriteren, en je gefrustreerd en kwaad wordt. Het is dus belangrijk dat je dit zo snel mogelijk tegen hem zegt, voor dat je explodeert en al je opgekropte frustraties er in één keer uitkomen.
Dit geldt niet alleen voor de relatie met je lover, maar voor alle relaties die je hebt!

Het is dus erg belangrijk dat je, wanneer je je ergens aan irriteert, dit meteen tegen diegene zegt. Je wil het niet laten gebeuren tot op het moment dat je niet meer kalm bent en je explodeert.

Kortom; deel je gevoelens! Communicatie is de sleutel tot elke relatie; het laat je relatie groeien.

Dus vraag jezelf af; is er iets in mijn leven waar ik me aan erger? Is er iets dat mij constant irriteert, of iets wat ik absoluut niet fijn vindt? Praat er dan over!

Dit artikel is gebaseerd op een youtube-filmpje van Alex Ikonn. Bekijk het filmpje hier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten